Linsgryta

 
Lagade linsgryta igår och det blev så jäääkla gott! Tack till Nadine och Fanny på twitter som gav mig tips på hur jag skulle göra. Lins-virgin som jag är. Hittade kokosmjölk i skafferiet och det var ju bara en supermegabonus. Finns inget godare än mat lagat på kokosmjölk. Följde Nadines egna recept och ett recept på Dhal (indisk linsgryta som säker inte är hälften så god som om någon som kan indisk mat faktiskt skulle laga) och slängde ihop det bästa jag kunde hitta hemma med hjälpen. ÄR STOLT! Tänk att jag alltid är 110% säker på att jag inte kan laga mat och sen varje gång jag gör det blir jag förvånad över att det är gott. Det enda jag inte är så haj på är brunsås då kanske.
 

Ungefär såhär bar jag mig åt

Fräste 3st charlottenlök, en klyfta vitlök och ungefär en kopp rivna morötter 3/4 röd paprika i olivlolja med salt på. Resten ögonmåttade jag mest. Men några dl vatten (som jag kokade bort sen) + en kanna kokosmjölk sen i med linser + lite krossade tomater. Men i brist på kryddor angivna så hade jag i: salt, peppar, paprikakrydda, chili, cayenne, några lagerblad, riven ingefära, lite saffran, lite kardemumma, lite kanel, en skvätt vinäger och citron. När det kokade klart hällde jag i färdigkokta svarta bönor också.

↳ 

Mums, vad det såg gott ut!! :)

Svar: Suuupergott! Är så sjukt mätt nu. Kunde ju inte låta bli att ta lite till :)
Linnéa Olsson

↳ 

Mums, jag älskar linsgrytor!! :D


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG