Dagens middag


Ingredienser

  • Valfri pasta
  • Kyckling alt. quornbitar/filéer
  • Salladsblad of your choice
  • Majskorn
  • Tomat
  • Paprika
  • Pesto (basilika)
  • Vinigrett med örter
  • Granatäpple



Tillagning

Om du använder dig av fryst kyckling/quorn tänk på att tina det i god tid innan. 
 

1. Dressing & Granatäpple

Först av allt förbereder jag det som ska toppa salladen - dressingen och granatäppelkärnorna. Eftersom när det varma är klart vill man gärna ha allting klart att blanda ihop. Dressingen fuskade jag lite med och använde mig av en dressingblandning från Knorr. Jag använde den med örter, men för att knyta samman det med peston hade jag även en rågad tesked pesto.
    Granatäpplet är så himla gott att toppa salladen med då det tillsätter lite sötma men är ändå fräsht. Eftersom jag inte använde någon gurka som annars är väldigt vätskefylld så är dessa kärnor ett superbra alternativ eller tillägg. För att kärna ur frukten krävs lite pilljobb. Men det finns också supertips på youtube för hur man gör det på ett mer effektivt sätt. Jag som är newbie med granatäpplen tyckte dock inte det fungerade för mig så jag tog mig tiden att skära endast det yttre skalet och sedan bryta varje membran och försiktigt pilla ur kärnorna. Just därför vill jag göra det innan tillagningen av kycklingen och pastan då granatäpplet är det mest tidskrävande.

2. Koka pasta & Stek proteinet

Den mest självklara biten som inte behöver en större förklaring. Koka din favoritpasta efter anvisningarna på förpackningen, häll av och tillsätt sedan 2-4 matskedar pesto beroende på mängden pasta du gjort. Jag kokade till 2 personer så det fanns över när mamma kom hem från jobbet. Stek proteinet och krydda efter smak. Jag hällde på vår favoritgrillolja med Allround kryddning först, sen saltade och hade basilika på för att återknyta till basilikapeston.



3. Blanda salladen

Samtidigt som pastan och kycklingen tillagas - skär upp tomaterna, paprikan och salladsblad (om du inte använder färdigskuren). Häll också av/tina majsen. Lägg allt förutom kycklingen och granatäpplet i en stor salladsskål och häll över dressingen, blanda sedan om.

4. Servera

Skär kycklingen i mindre, salladsvänliga bitar. Lägg salladen på en tallrik och tillsätt kycklingen. Toppa med de fantastiskt goda granatäppelkärnorna!

Tips! Förbereder du lite extra av allt och håller i separata lådor blir det en superenkel lunch du kan kasta ihop direkt ur kylen.

BubbElla Mammis ❤️
↳ 

Den var massa god

↳ 

ser gott ut, jag ÄLSKAR pesto men föredrar röd. Jag köper färdig från urtekram den är vegansk och jättegod!

Svar: Ja det går ju att byta ut mot vilket som! Älskar verkligen också pesto men är sååå dålig på att komma ihåg att använda det?! Tack för tipset :) Ska kika på det xx
Linnéa Olsson


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG