Mammas tomatsallad

 
Något som vi ätit konstant hela sommaren är mammas tomatsallad. Det började med att vi var på Plantagen och handlade present till en 50 års fest, då bestämde vi oss för att vi skulle ha en liten örtträdgård på balkongen. Vi luktade på en massa olika örter och citrontimjan luktade helt fantastiskt gott. Och det är just citrontimjan som gör det här receptet så fantastiskt jäkla gott. 

Citrontimjan.

Ingredienser 

  • Färsk citontimjan
  • Färsk persilja
  • Valfria tomater
  • Vitvinsvinäger
  • Olivolja

Tips

Gör salladen några timmar innan måltiden så tomaterna drar åt sig mer smak av örterna och vinägern.



Tillredning

Skär upp så mycket tomater du önskar och lägg det i en skål. Jag har använt mig av plommontomater då det är min absoluta favorit. Plocka av de färska örterna, jag brukar generellt ta mer citrontimjan för den smaksätter mest. Finnfördela med fingrarna direkt ner i tomaterna, här kan du passa på att "massera" bladen mellan fingrarna lite för att de ska släppa mer arom. Häll sedan över önskad mängd olivolja och vitvinsvinäger samt lite salt. Smaka sedan av och tillägg mer efter smak. 


Passar till...

allt egentligen! Vi har haft den till grillat, pasta, fisk men också på sin egen hand. Blir det över så är det bara att ställa i kylskåpet och det håller i ca 2 dagar. En natt i kylskåpet brukar också betyda att den är ännu smakrikare och godare. 

↳ 

Mums, vad detta lät gott!! :) Tack för recept!

Svar: Åh tack själv! :)
Linnéa Olsson

↳ 

ååh så gott det ser ut!!

↳ 

Mums, så gott!

↳ 

Vad gott det låter! Jag måste testa.

Svar: Gör det! :)
Linnéa Olsson

↳ 

låter gott :d

↳ 

Tomatsallad är så himla gott! Får kanske ta och prova detta receptet nästa gång :)

Svar: Verkligen :) Har tidigare gjort tomatsallad med gurka och Santa Marias salladskrydda och olja/vinäger. Hade glömt hur gott det är.
Linnéa Olsson

↳ 

Mums vad det där såg gott ut!

Svar: Det är så smarrigt!
Linnéa Olsson

↳ 

så gott

↳ 

Det ser jättegott ut :)

BubbElla
↳ 

Massa gott är det och när den stått några timmar i rumstemperatur 😜/Mammis ❤️
/Mammis ❤️

↳ 

Ser gott ut, jag gillar tomat och mozzarella också.

Svar: Ja det med, en klassiker som är så god!
Linnéa Olsson

↳ 

Kul, jag har aldrig hört talas om citontimjan innan :) Måste såklart smakas :)

Svar: Det hade inte jag heller! Det var verkligen en positiv överraskning :)
Linnéa Olsson

↳ 

Låter riktigt gott!

↳ 

Åh galet vad gott! Det är alltid så fräscht med tomatsallad!

↳ 

Gott!


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG