Ridning ÄR jobbigt

Ämne: Ridning och häst debatten

Äntligen är det någon vettig människa här i världen .___.' Vi har haft typ värsta debatten i klassen om det här snälla fatta att det inte är BARA! Kolla in hennes blogginlägg om det här: http://veronicaberggren.blogg.se/2009/november/ridning-ar-traning.html

• Att rida och inte bara ridningen! Allt stalljobb; mockning, tvätt av boxväggar, skrubb, tvätt och puts av sadel, träns, annan utrustning, krubba, vattenkopp. Och allt vad gud vet! Sopa stallgången, tvätta spolspiltan, bära bommar/hinderstöd/"sockerbitar" in och ut inför hopplektionen, stressa med tunga sadlar till höga hästar inför ett försening inför ridlektionen!

• Den viktiga fokusen, balansen, styrkan, sammarbetet mellan häst och människa. Ni som tror att det BARA är att sitta och skumpa i sadeln borde ta en tur till stallet med närmsta häst-tjej/kille ni känner. DAGS ATT ÄNDRA UPPFATTNING!

• Ridning är jobbigt och utmattande men såklart jätte kul för att inte nämna en av världens farligaste sporter. Sega hästar t.ex: Att sitta och hålla igång dem hela tiden i galloppen, hålla dem vakna. Alla övningar; Skänkelvikning, rätt sittben, fördela er lika på volterna, stora mitt volten, rida snett igenom, framdels vändning, bakdelsvänding, lättriding, led tygel, ställa hästen i nacken, rida på stora mittvolten, volt tillbaka.. och ALLA andra flera övningar. Alla delar av ridningen och hästjobbet: Trav, Gallop, Hoppning, Dressyr, fälttävlan.

Vi har diskuterat detta hej-vilt i klassen och klart att fotboll och etc. är jobbigt det med, det har vi inte sagt att det inte är. Men kom inte och påstå att ridning INTE är jobbigt.Jag och mina hästtokiga vänner har fått kommentaren i skolan: "Men om det här med hästar och ridning är så jobbigt ska jag också åka till stallet och klappa katten!" Snälla vi sitter inte på en bänk i stallet eller på stallgolvet och klappar katten!
Och det är inte de värsta, några killar har fått oss på fall, planerat tortyr för hästar inför våra öron. Och då var det inte vilka hästar som hellst, utan de var några hästar som min bästa vän rider på.

Vad är det ni inte förstår? Vi mår faktist dåligt av att höra sådant.




  Min sega skötponny Mc Roo <3


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG