Exprimentera med ljuset

 
Ett tips så här i juletid när man har så mycket extra belysning, speciellt julgranen! Är att leka med det. Här ovanför ser ni en misstagsbild som blev när jag hade glömt ändra min slutartid så den blev för lång, jag rörde då med kameran och då skapas dessa ljus. Testa dig fram du också, ställ in olika bländarantal, en ganska låg iso och så lång slutar tid prova 1 sekund eller 2 sekunder och gör samtidigt en rörelse med kameran. Då kan det bli något sånt här! Ändra gärna lite med färgerna i photoshop sen för ännu roligare effekter.
 
 
Ett annat sätt att leka med ljuset kan vara att framkalla bokeh, runda oskarpa ljuscirklar. Det gör du lätt genom att ställa in manuellfokus och sedan göra oskärpa mot ljuskällan (i mitt fall en ljusslinga på våran veranda). Här ska du inte ha för lång slutartid för då slutar det istället med att det blir likadant som där uppe. Ha kanske 1/100s eller snabbare. Bländaren och ison ställs in efter hur du vill ha ljuset. Vid ett visst bländarantal kan dock bokehn ändra form och bli lite mer som en femhörning. Vilket antal det är exakt kan jag inte svara på.

Nu ska jag iväg och fira kusinen som fyller 18, iväg och testa att leka med alla ljuskällor!


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG