Varför RAW format?

Alla har vi väl hört talas om att fota i RAW, eller ja många har säkert det. Vad är RAW då kan man fråga sig? Raw är ett format så som JPG, PNG, GIF (de välkändaste) och namnet talar lite för vad det är. RAW som betyder Rå på engelska. Bilden man får är alltså "Rå". JPG är ett färdigt format där kameran har färdigredigerat redan i kameran ungefär.

Oredigerad

Det har säkert hänt dig att du hittat ett motiv och du måste bara knäppa av det fort innan det flyttar på sig, t.ex. ett djur. Så du kastar dig på avtryckaren, de vandrar vidare och du har helt glömt bort att dubbelkolla inställningarna. Du kollar på bilderna och fAAAN, näst intill en helt svart bild. Men om du fotar i RAW går det ofta att rädda bilden med tillägget CameraRaw till Photoshop eller programmet Lightroom (också från adobe).


Redigerad JPG bild

Eftersom jag fotar i både RAW och JPG (jag tycker det passar mig bättre för snabb förhandsgranskning) så tänkte jag som exempel försöka rädda den här bilden från JPG-format i Photoshop och detta var det bästa jag kunde åstakomma. Ni ser hur kvalitén på bilden drastiskt rasar. Visst jag lyckades ljus upp bilden men speciellt fager blev den ju inte, eller vad säger ni?!
 
 Redigerad i CameraRaw

Här öppnade jag RAW filen i CameraRaw och började dra lite i reglagen som finns där. Snabbt lyckades jag få en helt okej bild om än lite brusig men det kan ju vara charmigt också. Kvalitén är mycket bättre, färgerna är fina och efter jag gjorde bilden la jag även på lite curves och color balance i Photoshop, samt beskar och rätade upp bilden något.
 

Hur känner jag igen RAW-filer och hur ser Camera Raw ut?

Raw-filerna ser ut och heter olika beroende på vad för märke på kamera du har. Du känner igen Nikons RAW-filer på namnet .NEF, Canons heter .CRW, Sonys .ARW / .SR2 / .SRF, eller det universala formatet .DNG som är skapat av Adobe som man oftast kommer i kontakt med om man jobbar i Lightroom. Det finns såklart en mängd mer som ni kan hitta här. För att se bild på hur en .JPG och .NEF ser ut på Windows Vista kan du klicka här och för Camera Raw (version 6.7) kan du klicka här.

Hur ställer jag in RAW-format i kameran då?

På min Nikon D3100 vet jag hur man gör och kan förklara och det är säkert ganska likt på de flesta Nikon kameror. Det stämmer nog mer eller mindre med de andra märkena men annars rekommenderar jag att du googlar din kamera + RAW inställningar eller läser i manualen som följde med kamerahuset.
 
Nikon D3100
Du klickar på knappen med ett litet i innuti på kamerahuset, det ser likadant ut som ikonen framför "Tillbaka" på bilderna här uppe. Sen kollar du på det jag ringat in och strukit under. Jag har inställt på "Raw+F" vilken innebär Raw och Fine JPG. Annars kan du välja att bara fota i RAW. Fine, norm(al), basic är olika kvalitér på JPG-formatet.

 

 

Reviderad version: 30-05-2015

↳ 

Kan man få tag på CameraRaw någon annanstans? har tappat bort skivan...

Svar: http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows här kan du ladda ner tillägget CameraRaw, leta efter vilken version du vill ha!
Linnéa


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG