Acaibollar

Inlägget är ett tävlingsbidrag & innehåller adlinks*
 
 
Något jag verkligen börjat tycka är kul på senaste är att experimentera med mat. Framförallt om jag bloggar om det för det blir en helt annan kreativ process. Att ta en fin bild och skriva hur det gick och vad det smakar. Det är ett sätt att berätta i bild jag nyligen fallit för!
Den här gången ska jag baka acaibollar med två produkter från nu3* ur deras After Holiday Beauty Set*. Har nyligen i min "testa laga mat"-grej som kommit i och med att jag är hemma mer om dagarna efter studenten också provat på lite sådana RAW-bollar, nya smoothierecept, smoothiebowls. Tänkte att det var ett perfekt tillfälle att prova nu3s produkter och visa er hur jag gör dessa chokladiga acaibollar (som är så gott). nu3 har just nu har en tävling tillsammans med Blogfame* där man kan vinna en natt på spaat och hotellet Yasuragi. Har velat besöka dem sedan jag såg att både Elin bloggade om när hon var där men ocksåCJs blogginlägg. Det är så himla fint!

Recept på acaibollarna

After Holiday Beauty Set* från Nu3.

Ingredienser

    SMETEN
  • 10-12 Dadlar
  • 3 dl Havregryn
  • 1,5dl Nu3 Kokosolja*
  • 3 msk Kakao
  • 5tsk Nu3 Acaipulver*
  • 3 tsk Cashewnötssmör
  • 0,25dl Riven kokos
  • En nypa salt

  • TOPPING
  • Finhackade gojibär
  • Finhackade valnötter & cashewnötter
Detta och en mixer/matberedare så är du good to go!

Gör såhär

Se till att dadlarna inte har några kärnor i sig. Hacka sedan nötterna och gojibären så är det klart tills garneringen. Lägg alla ingredienser för smeten i din matberedare eller mixer och börja mixa.


När smeten ser jämn ut kan du göra en testboll och se om den är väldigt svår att rulla och faller isär. I så fall kan du lägga till mer kokosolja och blanda ner det med en träsked eller slickepot. Tänk på att smeten kan behöva lite handvärme för att smälta kokosoljan* så du kan t.ex. platta till smeten mellan dina händer innan du formar den som en boll. Rulla försiktigt och använd fingrarna för att forma den.


Rulla försiktigt bollen i garneringen. Om du inte tycker det fäster prova att värma upp den lite mellan händerna igen eller hacka nötterna och bären ytterligare. Låt sedan sitta i kylskåpet så dem får stelna. Om du är otålig (som jag) kan du lägga dem i frysen i 10-15 minuter istället!

DISCLAIMER 

Produkterna i inlägget är betalda med mina egna pengar. Inlägget är ett tävlingsbidrag. Det innehåller affiliatelänkar/adlinks märkta med en *, vilket betyder att en procentuell andel av ett köpa via länkarna tillfaller bloggens ägare (påverkar ej varans pris, utbetalningen sker av företaget) alternativt ersättning per klick. Alla åsikter är mina egna. Vill du veta mer? Läs här.


KOMMENTERA








KOM IHÅG MIG